onsdag 5 mars 2014

Bästa dagen!


Tänker såklart på semledagen. Var helt sur i februari över att den låg så himla sent i år, fjärde mars liksom. Det orkar man ju faktiskt inte vänta till. Så hade redan fått i mig tre semlor, visserligen efter nyår iallafall, men ändå frångått traditionen hemifrån om att börja på fettisdagen. Sen innebär vårat sätt att varje tisdag fram till påsk äta semlor efter middagen så det finns ju liksom ingen risk att man får i sig för få.

De semlor jag ätit hittills har alla varit goda men saknat än rätt så vital del. Ingen av dem hade gröpt ur bullen och fyllt den med mandelmasse-röra. Gick till och med och köpte den som fått bäst betyg i GP och den var inte heller så som jag anser en "riktig" semla ska vara.

- Ska det bli rätt får man göra det själv! (Eller är man nu så picky och tycker att det är så himla viktigt så får man väl ta och fixa det själv då)

 

Så igår slog jag till! Knådade ihop degen, satte den på jäsning samtidigt som middagen kördes i ugnen och tog en joggingrunda runt Majorna tills middagen var klar och degen rullades till bollar för jäsning nummer två.

Gjorde halv sats med tanken att jag skulle göra små semlor men lyckades inte helt med det kan jag säga. De blev stora.

Orka vänta på att de ska kallna så så fort det var ute ur ugnen skar jag av locket, gröpte ur, blande innakromet med mandelmassa och mjölk, vispde grädde och klappade ihop det. Att jag inte har något tålamod var i detta fall bra eftersom bullarna var så varma så blev det avskurna locket helt krispigt då det torkade ur så fort. Blev supergott med lite crunch till grädden.

Sen var det bara att krypa ner i soffan med semlor och Jonas och se på ett par avsnitt Game of Thrones. Rätt så go tisdag.

 

2 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Så goda de ser ut. Ja, nu börjar vi med semlor på tisdagar, och gör man dem "lite" mindre så kan man ju göra två per person, görgott!

Emelie sa...

Snygg bullar! :D