lördag 1 mars 2014

Cake pops

Detta är något jag velat testa på länge men tyckt det verkar lite tidskrävande, vilket det i och för sig var. Väldigt många av de mat och bokbloggen jag läser visar upp riktigt fina och roliga små bakverk. Till exempel så är bloggen Bakerella en av pionjärerna. Men det finns många svenskar som tagit efter som Mattias på bakemyday.se och underbara Mia Öhrn (asså kolla in de snygga och roliga bakverken Mattias gör, super kul!). Cake pops liknar våra dammsugare i utförande. Att man har massa sockerkaka eller andra kakor över så man tar till vara på dem genom att smula sönder och blanda med massa gott. Philadelphia ost, smörkräm eller frosting går mycket bra. Det som skiljer mot våra damsugare är att man formar till dem och sätter på pinnar så det blir som klubbor. Sen är det bara fantasin som sätter begränsningar i hur man vill dekorera.

Förra veckan skulle vi ha vitvinsprovning några kompisar på fredagkvällen. Utmärkt anledning att få baka lite! Cake pops, så som jag gjorde dem, tar rätt mycket tid. Det ska bakas kaka som ska smulas och blandas till en deg, som ska rullas och sen in i frysen, som sen ska sättas fast på en pinne för att sen in i frysen igen, ut ur frysen, doppas i choklad - in i frys - ut för att dekoreras. Väldigt många steg men jag var inte super effektiv heller så kan ha dragit ut på det en del. Det går ju även att köpa till exempel vanliga kakor, mixa till smulor och blanda i typ Nutella och Philadelphia, asså hur gott låter inte det?! Jag är inte så förtjust i sockerkaka så nästa gång blir set nog den varianten. Mmm, lite smulade maryland chocolate chip cookies och Nutella....

Men jag tog den långa vägen denna gång och bakade sockerkaka i tre färger som jag sedan smulade sönder (fick ju använda kitchenaiden och det är ju värt det alla gånger).

Blandade med Philadelphia och rullade till bollar.

 

I en av dem hade jag vitchokladtryffel istället för Philadelphia, i en annan blandade jag i lemoncurd med Philadelphian.

 

Här passade det bra att vi precis byggt Ikea möbler för friggoliten fungerade utmärkt att ställa dem i medans de doppades och dekorerades.

Köpte papperssugrör på lagerhouse att sätta dem på. Det orangea är vitchoklad blandad med lite karamellfärg.

En del lite enklare att dekorera då jag bara hällde strössel på dem efter de doppats.

Förvarade dem i frysen ända fram till att jag behövde åka. Stoppade dem då helt sonika i påsar och hoppades på det bästa. De klarade nästan transporten, en del strössel trillade av men de smakade bra ändå!

 

2 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Så fräcka de blev! Kul att du vågade dej på dem. Rolig ide tycker jag.

Anonym sa...

Så himla coolt! Blir ju assugen!